En resa med ett hus som byggdes på 30-talet, som har varit älskat men också bortglömt. Nu tar jag och min familj det till våra hjärtan och jag hoppas det får ett nytt bra liv.






fredag 5 augusti 2011

Mera panelbyte


Redan i våras beslutade vi ju oss för att den stående panelen skulle bytas runt om på hela huset. Det var tänkt att göras under sommaren. Men när vi började titta närmare även på den liggande så insåg vi att det inte fanns annat att göra än att byta den också. Så ställningen flyttades till kortsidan och rivningen drog igång.




Redan samma kväll kunde den nya panelen börja komma på plats. Att jobba med hela långa brädor går bra, men när man skall pyssla runt fönster då tar det tid. Det är mycket jobb som inte syns när det är klart.


Jag är mycket nöjd med vårt beslut när man ser resultatet. Därmed också beslutat att även den andra kortsidan kommer få samma behandling. Det är lite som att dansa Jenka att renovera ett gammalt hus, två steg fram, ett steg bak å så några steg åt sidan. Allt jobb tar ju oftast längre tid än vad man tror från början och man får vara beredd på att planera om i ett sådant här projekt. Vi väljer därför att skjuta på vatten och avloppsprojektet till nästa sommar och hoppas på en lång fin höst så kanske hela huset utvändigt är klart detta år istället.


Sen var det bara att börja riva den nedre delen av panelen också. Här kan man se spår av att det varit andra fönster i timmerstommen en gång och det ger oss ytterligare ett bevis på att hela huset inte brann ner helt den gången det hände. Det finns gammla bilder på det tidigare huset och då ser man att det satt andra fönster där. Så troligen ville man ha ett större hus när det brunnit och för att få rätt propotioner så byttes det till större fönster. Det är spännande att upptäcka mer och mer av husets historia under resans gång.


Det fattas lite vitfärg men i övrigt är det klart. Man kan inte tro att det bara för två år sedan var ett fallfärdigt ruckel som vi tog över. Kan inte låta bli att önska att min pappa och farfar kunde få se hur fint det blivit.

I övrigt inser jag att kameran inte har varit fram särskilt mycket i sommar, det har mest varit arbete. Några loppias har jag dock hunnit med men inga bilder finns på mina fynd.

Kram Cia

5 kommentarer:

  1. Vad mycket ni har hunnit med. Och vad fint det blir!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ni kommer verkligen att känna ert hus på både in och utsidan när det är klart och det är ju bra. Vilket jobb ni gör, och det blir jättefint!!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. oj så mycket jobb men så härligt när det blir klart..kram

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för din söta lilla hälsning hemma hos mig, nu hittade ju jag till dig och din fina blogg! =)

    Jag blir följare och lägger dig i min blogglista så jag hittar hit igen.

    Kram Emma - Emmas vita drömmar ♥

    Pssst... Kul att du vill vara med i utlottningen. Lycka till! =)

    SvaraRadera
  5. Oj vilket projekt! Så fint det blir. Kram Johanna

    SvaraRadera