En resa med ett hus som byggdes på 30-talet, som har varit älskat men också bortglömt. Nu tar jag och min familj det till våra hjärtan och jag hoppas det får ett nytt bra liv.






söndag 27 februari 2011

Kök som behöver förnyas


Köket i huset är orginal sedan det byggdes på 30-talet. Charmigt-inte särskilt intressant ur historisk synvinkel-kanske. Eftersom det gamla huset brann ner (bitvis har vi märkt nu när vi är och river i det mesta) och man byggde nytt kan man tycka det lite konstigt att det faktiskt inte gjordes mordernare än vad det blev.
Huset saknar rinnande vatten (än) men inte ens en diskbänk med utslagsho har man satt in. Min farmor hade alltså två små barn med lite drygt ett års mellanrum plus kor och allt vad disk innebär av mjölkhantering, i ett kök där hon fick bära in och ut vatten.
Det finns många saker i huset som vi vill försöka bevara i orginal skick, men i köket är det inte så mycket som passar för ett modernt boeende även om det är tänkt att vara ett fritidsboeende.


Detta skåp är just nu borttaget för att till våren kunna laga de rötskador som vi hittade i ytterväggen under förra sommarens takrenovering. Som tur var kunde maken få det rivet "helt" fast i två delar så det kommer kunna komma tillbaka igen, till min stora lycka.


Detta parti är tänkt att försvinna helt för att göra plats åt ett nytt funktionellt kök. Jag vill ha bara underskåp och den senaste ideén är att inredningen skall fortsätta in på den angränsande väggen så dikbänken kan hamna så att man får utsikt över trädgården när man diskar. Låta det bli en sittbänk under fönstret och sedan högskåp som kan dölja kyl och frys och kanske kunna rymma städskrubb oxå.



Så när nu senaste numret av vi i villa damp ner i veckan och där man utlyste en tävling kring Sveriges fulaste kök såg jag min chans att kanske redan i år kunna få möjligheten att sätta in ett nytt kök i huset. Har ni lust att hjälpa mig att utöka mina chanser får ni gärna gå in och rösta på mitt kök.

Nu skall jag hitta på en lämlig sysselsättning för två barn så det kan tänka sig roa sig en stund för jag bara måste hinna med några timmars pluggande idag.

11 kommentarer:

  1. Tänkte rösta på dig men sååå många kök. Hittar inte, vilket namn står det?

    SvaraRadera
  2. Hej vad kul att du gillar mina väskor och vill vara med i lotteriet! Detta projekt med dina farföräldrars hus verkar vara ett riktigt stort projekt som man får ta lite pö om pö, eller hur?

    Säkert blir det hur mysigt som helst när det blir färdigt. Köket skulle visst kunna vinna den där tävlingen i Vi i villa, det ligger på en egen nivå kan man säga :-) Skulle rösta på din bild men man var ju tvungen att vara medlem och logga in, så det blev inget med det tyvärr :-(

    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Oj,oj nu tror jag att jag röstat på ditt kök!! Du får gå in och kolla hur många röster du har:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  4. Oj jag trodde inte att det såg så illa ut i köket. Synd att en så fin grund är i så dåligt skick men då vet ni i alla fall att det inte kan bli värre.
    Jag kommer att rösta på ert kök och hoppas verkligen att ni har turen att vinna så ni kan laga mat i ett nytt fint kök i sommar.
    Hoppas de sparar den fina gamla spisen för avställnings yta kan den ju användas till även om ugnen är oandvändbar.
    Lycka till!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Ja där finns det lite att göra men härligt att ni behåller lite av det gamla.
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Hej Cia

    TACK SAA MYCKET!
    I can't find my kitchen photo's grrr...so not sure that I will enter now. I must remember to vote for you though :D
    Have fun at Zumba imorgen.
    I don't think I can make it now...so much to do!
    See you when I get back ;-)
    Puss o Kram
    Julie
    x

    SvaraRadera
  7. Det är så spännande med gamla hus och historian bakom...Tänk så dom hade det förr..ska bli så spännande att se hur det blir.Varma kramar susanne

    SvaraRadera
  8. Hej Cia!
    Vad kul att få se bilder på hur köket ser ut innan renovering! Bra att ni sparar det vackra gamla skåpet!

    Har varit inne och röstat nu:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Hej vännen!
    vad många fina inlägg jag missat hos dig nu när jag haft blogglov....

    Vilken underbar gammal stomme från köket!
    Lycka till!
    Kraam Therese

    SvaraRadera
  10. Roligt at du dokumenterar det gamla innan ni börjar bygga. Jag tycker att det är vackert, trots att det är slitet, eftersom det finns så mycket historia. Så där såg vårat kök också ut, när vi flyttade in. Men man vill ju ha det lite modernare.

    SvaraRadera
  11. Oj oj vilket gammalt kök, finns en hel del att göra. Satt en likadan spis i vårt bibliotek. Titta gärna in under etiketten bibliotek hos mig, så ser du vilken skillnad det kan bli......
    Det blir säkert superfint
    Ha en bra kväll
    AC

    SvaraRadera