En resa med ett hus som byggdes på 30-talet, som har varit älskat men också bortglömt. Nu tar jag och min familj det till våra hjärtan och jag hoppas det får ett nytt bra liv.






fredag 11 februari 2011

fikastund


För att orka med vardagen måste man ibland se till att förgylla den en aning. Å vad passar bättre än att bjuda en vän på fika.


Kopparna är arvegods från min farfars, assieten har jag fyndat på Erikshjälpen.



Chokladcheescake med hallonsås

Ingredienser
10-15 bitar
12 digestivekex fullkorn
75 g Arla smör

FYLLNING:
500 g Arla Köket Kesella® kvarg
2 ägg
200 g mörk choklad, ca 40% kakaohalt

TOPPING:
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche
2 dl Arla Köket® crème fraiche
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

HALLONSÅS:
2 dl hallon
2-3 msk strösocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Krossa eller mixa kexen fint. Smält smöret och rör ner smulorna. Tryck ut smulblandningen på botten i en form med löstagbar kant, ca 26 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 min. Vispa ihop kvarg och ägg till en jämn smet. Bryt chokladen i bitar och smält den i mikron eller över vattenbad. Ta ca 1 dl av smeten och rör ut i chokladen under kraftig vispning. Fortsätt på samma sätt med resten av smeten tills allt är väl blandat. Häll chokladsmeten i formen och grädda ytterligare ca 25 min. Låt kakan svalna minst 15 min. Blanda ihop crème fraiche, florsocker och vaniljsocker. Bred ut det på kakan och grädda ytterligare ca 15 min. Låt gärna kakan kallna innan servering. Mixa ingredienserna till såsen. Servera kakan med sås. Dekorera gärna med hallon och myntablad.

Tips!
Det är trevlig att servera kakan i runda bitar. Använder du ett mått som är 5 cm får du ut 10 st. Serveras den hel ¨på traditionellt vis, blir det 10-15 bitar.




Ett underbart hjärta fick jag av min gäst.

5 kommentarer:

  1. Oj, nu blev jag riktigt sugen på en smarrig kaka...
    får nog ta och göra detta recept imorgon, Tackar!!!
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  2. Slog mig ner en stund i soffan och surfar runt lite bland lite bloggar och hittade till din, skoj! Vilket sött hus ni har, förstår att man kan ta det till sitt hjärta och trivas i.

    Ha en fortsatt skön fredag, kram Maria

    SvaraRadera
  3. Jag älskar cheesecake och måste pröva din också, låter supergod!
    Vilken trevlig fikagäst som ger dig ett så fint hjärta!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åh vilka vackra koppar..Tänk vad kaffet kan smaka mycket bättre i en vacker kopp..Kram

    SvaraRadera
  5. Hej CIa!

    Tack sa mycket for fika :D
    din cheesecake smakat gott!
    I can try to make it too, I hope it tastes as good...
    LOVE PEACE enJOY
    Julie
    x

    SvaraRadera